آخرین ارسال ها

» اندیشه های اسلامی » حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ - ۱۶:۵۶

 کد خبر: 173
 181 بازدید

حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف قال الامام المهدی (عجل): «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». (1) امام زمان علیه السلام: همانا در (سیره)دختر رسول خدا علیه السلام،برای من سر مشقی نیکوست. یکی از کارآمد ترین شیوه های تربیت در فرهنگ اسلامی،ارائه ی الگوهای شایسته […]

حضرت زهرا (س) الگوی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف

حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف

قال الامام المهدی (عجل): «وَ فِي ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص لِي أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ». (1)

امام زمان علیه السلام: همانا در (سیره)دختر رسول خدا علیه السلام،برای من سر مشقی نیکوست.

یکی از کارآمد ترین شیوه های تربیت در فرهنگ اسلامی،ارائه ی الگوهای شایسته و تاکید بر پیروی از آنهاست.فاطمه اسوه ای بی نظیر در عرصه هایی چون:امام سالاری، ولایت مداری، جهاد بی امان فرهنگی، زهد و ساده زیستی، محبت و مهرورزی، همسرداری، عفاف و حجاب، تربیت فرزند، تدبیر منزل و… است.

اسوه گری فاطمه،چنان در اوج یگانگی است که مهدی موعود،همو که جهانی در انتظار اوست تا بیاید و الگوی همگان در تمام ابعاد وجودی انسان گردد،مادر خویش فاطمه را اسوه زیبای خویش معرفی می کند و بدین سان تمام دوست داران و پیروان خویش را به اسوه پذیری از سیره ی فاطمی فرا می خواند.

هر بعد از زندگی کوتاه بی بی دو عالم فاطمه زهرا سلام الله علیها برای ما الگوست.

–  سيره عبادي و خداترسي فاطمه زهرا (سلام‌الله عليها)

عبادت حضرت فاطمه زهرا يك عبادت خشك و بي روح نبود، بلكه عبادت او توأم با خشوع و خلوص بود كه اين‌گونه عبادت سازنده و باعث تكامل روح است.

قرآن كريم عبادت همراه با خشوع را ستايش مي‌كند و مي‌فرمايد: «قد افلح المومنون الذين هم في‌صلاتهم خاشعون»

آنچه اهميت دارد كيفيت و روح عبادت است و حضرت فاطمه زهرا (ع) وقتي در محراب عبادت قرار مي‌گرفت دگرگون مي‌شد و خشيت الهي سراسر وجودش را فرا مي‌گرفت، ستون‌هاي بدنش به لرزه در مي‌آمد و اشكهاي سوزانش جاري مي‌شد. او با تمام وجود در محضر خدا قرار مي‌گرفت.

سيره و شيوه خداترسي حضرت فاطمه زهرا در سه بخش قابل توجه است:

الف: در رابطه با رعايت حق زوجيت كه مي‌كوشيد به گونه‌اي عمل كند كه شوهر از او راضي باشد و حق او ادا شده باشد. آن حضرت به اندازه‌اي حساب شده عمل مي‌كرد كه تمام نارسايي‌هاي طبيعي خانه را تحمل كرد و هيچ‌گاه به روي حضرت علي نياورد و هيچ‌گاه از او تقاضا و خواهشي نكرد كه بر حسب اسباب و علل طبيعي و عادي، آن حضرت را به سختی و خجالت وادارد. اين‌گونه برخورد نشانه رعايت حريم حق زوجيت بوده و نشان مي‌دهد كه آن حضرت تا چه اندازه آن را مراعات مي‌كرده است و با اين كه دردانه رسالت بود هيچگاه در زندگي مشترك در برابر حضرت علي خود را مطرح نكرد و برتر ندانست.

ب: عبادت ، نماز و دعا ، از علائق ویژه آن حضرت بود. بهترين دليل بر عشق عبادي وي اين است كه با اينكه تمام كارهاي خانه را به حكم تقسيم رسول‌الله تقبل نموده بود و بايد گندم را با آسياب دستي آرد كرده و طبخ نمايد و… كه طبعاً از كثرت كار، خسته و ناتوان مي‌گرديد و شب را بايد استراحت مي‌كرد، اما فرزندش امام حسن مي‌فرمايد: مادرم از سحر تا سپيده صبح، پيوسته ركوع و سجود به جا مي‌آورد و مي‌شنيدم كه همسایگان و مؤمنين  را دعا مي‌كرد و آنها را نام مي‌برد.

ج: سيره حضرت زهرا درباره حجاب و حريم بسيار حساس بود. آن حضرت در رعايت فرمان الهي در رابطه با حجاب و نامحرم بي‌نظير بود. چنان به اين موضوع پايبند بود كه هنگام بيماري و در بستر شهادت، يكي از غصه‌هاي او اين بود كه پس از ارتحال، مبادا بدن او را به گونه‌اي حمل كنند كه نامحرم حجم آن را ببيند.

2-سيره اخلاقي و رفتاري حضرت فاطمه زهرا (س)

حضرت فاطمه زهرا (عليها‌السلام) جواني نيكومرام، پرعاطفه،‌ متين، خردمند، با ايماني كامل و بانويي است كه همه جواني خود را در راه اسلام، مسلمين، اهداف و رسالت و دفاع از ولايت و رهبري مصروف داشت.

آن حضرت جواني مستعد، بانشاط در عبادت، كدبانویی موفق در خانه‌داري و تربيت فرزند ، مهذب و خودساخته در اخلاق ، خوش‌بيان، شجاع و حاضر در صحنه‌هاي سياسي و نظامي صدر اسلام، داراي جاذبه فوق‌العاده در برابر مؤمنين و دافعه‌اي شديد در برابر منافقين و مشركين بود.

حيات فاطمه به همه مي‌آموزد كه تنها در مسير خدا گام بردارند. براي او زندگي كنند، لحظه‌اي از عمر و استعداد خود را در بطالت و بيهودگي صرف نكنند، براي زندگي و لحظات خويش برنامه‌ريزي داشته‌ باشند و لحظه‌اي از مجاهدت در راه خدا و خدمت به مردم فروگذار ننمايند.

فاطمه به همه مي‌آموزد چگونه از يك زندگي طيبه و حيات پربار انساني برخوردار گردند؛ راه قرب به خدا و تكامل انساني را بپيمايند و جز در راه و فداكاري براي اسلام گام برندارند.

سیره فاطمی در امر ازدواج

برخي از آموزه‌هاي اخلاقي و رفتاري اين ازدواج مقدس عبارتند از:

1- يكي از اصول اساسي و رازهاي موفقيت ازدواج، كفويت و همتا بودن دختر و پسر باهم است، زيرا تنها همتا و همشأن بودن دو زوج است كه درك متقابل آنان از يكديگر را امكان پذير مي‌كند.

2- پيامبر گرامي بدون رضايت دخترش به خواستگار پاسخ مثبت نداد و در واقع انتخاب شوهر را به دخترش تحميل نكرد.

3- معيار گزينش داماد در نظر رسول مكرم اسلام (ص) ايمان و تقوا و معنويت بود، نه ثروت ،مقام و شهرت.

4- دختر نيز تسليم امر پدر بود و چو رضايت پدر برگوارش با اين ازدواج را از چهره مباركش تشخيص داد و خودش هم با ازدواج با حضرت علي (ع) راضي بود، در كمال عفت و حيا سر به زير افكند و با سكوت خود رضايتش را اعلام كرد.

5- ميزان مهريه، اندك و متناسب با شرايط مالي داماد بود.

6- كمي مهريه آن هم براي دختر رهبر جهان اسلام و پيامبر بزرگ آسماني و براي تنها دختر عزيز و دلبند او امري مهم، در خور توجه دقت و درس آموز است چرا كه اگر سعادت و خوشبختي در مهريه زياد بود، هيچكس بيش از پيامبر نسبت به سعادت دخترش علاقمند نبود.

7- پدر عروس از تحميل هر گونه مخارج اضافي بر داماد پرهيز داشت.

8- در تهيه جهيزيه به ضروري‌ترين و ابتدايي‌ترين وسائل زندگي در آن عصر بسنده شد و منش پيامبر بر ساده زيستي استوار بود.

3- نقش و سیره  اجتماعي حضرت فاطمه زهرا(س)

الف- تربيت فرزندان صديقه طاهره(س)در فضاي خانه و تربيت فرزندان، به گونه اي فرزندان را تربيت مي کرد که از يک نگاه اجتماعي و فعال در جامعه برخوردار باشند. در روايتي مشهور از امام حسن مجتبي(ع) آمده است: مادرم در عبادات شبانه خود اول براي همسايگان دعا مي کرد و بعد براي اهل خود. اينگونه دعا علاوه بر رابطه بندگي و خداوندي، اصول اخلاقي و تربيتي را نيز به فرزندان مي آموزد که اول براي همسايه خود دعا کنيد. اين نوع تربيت فرزند  لزوم تعهد اجتماعي را به آنان می آموزد.

ب- همراهي با پدر و همسر

همراهي ايشان در شرايط مختلف با پدرش- پیامبراسلام(ص)- و همسرش- علی (ع)، نقش اجتماعي غيرمستقيم صديقه طاهره(س) را نمايان مي کند. خطابه آتشين او در مسجد مدینه و پاسداري از ولايت، نشان دهنده اين است که يک زن می تواند در سخت ترين شرايط همچون استوانه اي محکم، محور يک حرکت اجتماعي و سياسي قرار گیرد.

بدون ترديد با توجه به تأکيد اسلام بر نقش اجتماعي زن که در سيره بسياري از زنان بزرگ تاريخ اسلام متجلي شده است این وظیفه در چارچوب هاي اخلاقي و معنوي مانند حيا و پاکدامني، حفظ مرزها، پرهيز از تبرج و اختلاط و بدور از موانع نقش آفريني اجتماعي قرار دارد. لذا با وجود تعصبات بي جا در شرايط آن زمان شاهد بيان خطابه حضرت زهرا(س) همراه با جمعيت زنان در مسجد هستيم که موجي از بيداري را ايجاد مي کند.

بنابراين مي توان گفت قطعا ً چارچوب هايي براي ايفاي نقش زن ، وجود دارد که عمده آن حفظ مرزهاي اخلاقي و عدم اختلاط و تبرج است.

1- بحار الانواز ج 53 ص 180 و احتجاج طبرسی ج 2 ص 467



ارسال دیدگاه