آخرین ارسال ها

» اسلایدر » بررسی متن حدیث وصیت

تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۰۱ - ۱۸:۱۹

 کد خبر: 2045
 167 بازدید

بررسی متن حدیث وصیت

بر اساس این روایت تعداد امامان و خلفاء شیعه ۲۴ نفر می‏باشند. در حالیکه تمامی نصوص صریح پیرامون امامت

بررسی متن حدیث وصیت
متن حدیث وصیت
أخبرنا جماعه، عن أبی عبد الله الحسین بن علی بن سفیان البزوفری، عن علی بن سنان الموصلی العدل، عن علی بن الحسین، عن أحمد بن محمد بن الخلیل، عن جعفر بن أحمد المصری، عن عمه الحسن بن علی، عن أبیه، عن أبی عبد الله جعفر بن محمد، عن أبیه الباقر، عن أبیه ذی الثفنات سید العابدین، عن أبیه الحسین الزکی الشهید، عن أبیه أمیر المؤمنین علیه السلام قال: قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم فی اللیله التی کانت فیها وفاته لعلی علیه السلام: یا أبا الحسن أحضر صحیفه ودواه. فاملاء رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم وصیته حتی انتهی إلی هذا الموضع فقال: یا علی إنه سیکون بعدی اثنا عشر إماما ومن بعدهم إثنا عشر مهدیا، فأنت یا علی أول الاثنی عشر إماما سماک الله تعالی فی سمائه: علیا المرتضی وأمیر المؤمنین، والصدیق الاکبر، والفاروق الاعظم، والمأمون، والمهدی، فلا تصح هذه الاسماء لاحد غیرک. یا علی أنت وصیی علی أهل بیتی حیهم ومیتهم وعلی نسائی: فمن ثبتها لقیتنی غدا، ومن طلقتها فأنا برئ منها، لم ترنی ولم أرها فی عرصه القیامه، وأنت خلیفتی علی أمتی من بعدی. فإذا حضرتک الوفاه فسلمها إلی ابنی الحسن البر الوصول، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنی الحسین الشهید الزکی المقتول، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه سید العابدین ذی الثفنات علی، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه محمد الباقر، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه جعفر الصادق، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه موسی الکاظم، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه علی الرضا، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه محمد الثقه التقی، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه علی الناصح، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه الحسن الفاضل، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه محمد المستحفظ من آل محمد علیهم السلام. فذلک اثنا عشر إماما، ثم یکون من بعده اثنا عشر مهدیا، فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه أول المقربین له ثلاثه أسامی: إسم کإسمی وإسم أبی و هو عبد الله وأحمد، والاسم الثالث: المهدی، هو أول المؤمنین. {غیبت طوسی، ص۱۰۷ و ۱۰۸}.

 متن روایت

آنچه در متن این روایت آمده است، تعیین علی (علیه السلام) به مقام خلافت و امامت به امام و صدور دستوری پیرامون انتقال خلافت و امامت به امامان بعدی می‏باشد و بایستی همین خلافت و امامت دست به دست و بدون هیچ تفاوت و کاستی به دست مهدیین برسد تا آنها ادامه دهنده خلافت و امامت باشند. چنانچه آمده است:‌ «… وأنت خلیفتی علی أمتی من بعدی. فإذا حضرتک الوفاه فسلمها إلی ابنی الحسن البر الوصول… فإذا حضرته الوفاه فلیسلمها إلی ابنه أول المقربین… ».

بر اساس این روایت تعداد امامان و خلفاء شیعه ۲۴ نفر می‏باشند. در حالیکه تمامی نصوص صریح پیرامون امامت، برخلاف این سخن بوده و تعداد ائمه شیعیان را دوازده نفر معرفی می‏کنند و به همین دلیل است که ما را شیعیان إثنی عشری نامیده اند و این مسئله بزرگ ترین اشکال برای روایت حاضر می‏باشد.

سخن سوم؛ در دسترس نبودن متن کامل صحیفه رسول الله(ص)

ناظم العقیلی در کتاب الوصیه و الوصی احمد الحسن ص۷۰ می‏ گوید: تنهاترین روایتی که با املاء حضرت امیرالمومنین(علیه السلام) به دست ما رسیده است،‌ متن حدیث وصیت بوده و سایر روایات مرتبط، حکایت‏هایی است که به صورت مجمل از واقعه شب وفات پرده برمی‏دارد و دلیل وی بر این سخن، ناقص بودن روایاتی است که واقعه شب وفات را بازگو می‏ کنند. به عنوان مثال در احتجاج حضرت علی(علیه السلام) به طلحه که فرمود:‌ «یا طلحه ألیس قد شهدت رسول الله (صلى الله علیه وآله) حین دعانا بالکتف لیکتب فیها مالا تضل الامه بعده ولا تختلف، فقال صاحبک ما قال “إن رسول الله یهجر” فغضب رسول الله (صلى الله علیه وآله) وترکها ؟ قال: بلى قد شهدته، قال: فإنکم لما خرجتم أخبرنی رسول الله (صلى الله علیه وآله) بالذى أراد أن یکتب فیها ویشهد علیه العامه، وأن جبرئیل أخبره بأن الله تعالى قد علم أن الامه ستختلف وتفترق، ثم دعا بصحیفه فأملى علی ما أراد أن یکتب فی الکتف، وأشهد على ذلک ثلاثه رهط: سلمان الفارسی وأبا ذر والمقداد، وسمى من یکون من أئمه الهدى الذین أمر المؤمنین بطاعتهم إلى یوم القیامه، فسمانی أولهم، ثم ابنی هذا حسن، ثم ابنی هذا حسین، ثم تسعه من ولد ابنی هذا حسین، کذلک یا أبا ذر وأنت یا مقداد؟ قالا: نشهد بذلک على رسول الله (صلى الله علیه وآله)، فقال طلحه: والله لقد سمعت من رسول الله (صلى الله علیه وآله) یقول لابی ذر: “ما أقلت الغبراء، ولا أظلت الخضراء ذا لهجه أصدق ولا أبر من أبى ذر” أشهد أنهما لم یشهدا إلا بالحق، وأنت أصدق وأبر عندی منهما “».{کتاب سلیم بن قیس، ص۲۱۱}.

سخن فوق بسیار عجیب به نظر می ‏رسد زیرا این سئوال به ذهن می رسد که؛ چگونه ممکن است که حضرت علی(علیه السلام) در بیان حادثه شب وفات، صرفاً به شمارش اسامی ۱۲ نفر از خلفاء اکتفا کرده و خلفای دوازده‏گانه بعدی را که تحویل گیرنده خلافت و امامت هستند را نام نبرده و از کنار آن به ساده ‏گی رد شود. در حالیکه ثابت شد که مراد پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) از آن حدیث وصیت کذایی(در صورت صدور از ایشان) ۲۴ امام و خلیفه است نه ۱۲ امام!!!

علی کل حالٍ؛ در صورت پذیرش این سخن؛ باید عرض کرد که متن حدیث مورد نظر شما نیز ناقص بوده و همانطوری که توضیح داده شد، از صدر و ذیل روایت بریده شده است. در این صورت این روایت نیز نمی ‏تواند جایگزینی برای وصیت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) باشد و در زمره روایات مطروده شما قرار می‏گیرد و این بدیهی است که روایت ناقص و بریده شده، فاقد اعتبار حدیثی بوده و غیر قابل استناد می‏باشد زیرا ممکن است معصوم(علیه السلام) از کل حدیث، مفهومی را قصد کرده باشد که با بریده شدن آن، نقل غرض انجام نگردد و علاوه بر نقصان این روایت، با سایر روایاتی که همانند آن درباره بخشی از واقعه شب وفات صحبت می‏کنند تعارض محتوایی دارد. مراجعه شود به:{ کتاب سلیم بن قیس الهلالی، ج‏۲، ص: ۸۷۷ و ص ۳۰۰ و ص۱۹۹ و ص۲۱۱ و غیبت نعمانی،‌ص ۸۴}.



ارسال دیدگاه