آخرین ارسال ها

» اسلایدر » بشارت ائمه به وجود مبارک ولی عصر

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۳ - ۱۲:۳۸

 کد خبر: 2305
 73 بازدید

بشارت ائمه به وجود مبارک ولی عصر

انبیا همه از حقیقتی واحد منشأ می‏گیرند و از یک ذات سخن می‏گویند و مردم را به همان مبدأ واحد می‏خوانند، از این‏ رو هر پیامبری پیامبر پیشین را تأیید می‏ کند و زمینه تبشیر پیامبر بعدی را فراهم می‏ آورد.

بشارت ائمه به وجود مبارک ولی عصر

از جمله کارهای گوناگون انبیا(علیهم‌السلام) تصدیق انبیای پیشین و بشارت به پیامبران پسین بوده است: (مُصَدِّقًا لِما بَینَ یَدَیه)[۱] (ومُبَشِّرًا بِرَسولٍ یَأتی).[۲] انبیا همه از حقیقتی واحد منشأ می‏گیرند و از یک ذات سخن می‏گویند و مردم را به همان مبدأ واحد می‏خوانند، از این‏ رو هر پیامبری پیامبر پیشین را تأیید می‏ کند و زمینه تبشیر پیامبر بعدی را فراهم می‏ آورد.

ائمه(علیهم‌السلام) نیز هر یک زمینه ظهور امام بعدی را فراهم و امامان گذشته را تصدیق می‏کردند؛ ولی بشارت تمام امامان به ظهور امام قائم ویژگی منحصر به وجود مبارک ولی عصر(عج) است که خاتم اوصیاست. این تصدیق و تبشیر، نشانه هماهنگی و هم‏آوایی سلسله ولایت و نظیر هم‏آوایی سلسله نبوت و رسالت است.
ظهور کلمه طیبه

سحرگاه نیمه شعبان سال ۲۵۵(ه.ق) با طلوع خورشید وجود حضرت خاتم اوصیاء، بقیه الله الاعظم(عج) منوّر و با نسیم دل‏ انگیز حضورش عالم امکان عطرآگین گشت و زمینه تحقق وعده خدای سبحان به پیروزی مستضعفان و امامت آنان: (ونُریدُ اَن نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ استُضعِفوا فِی الارضِ ونَجعَلَهُم اَئِمَّهً ونَجعَلَهُمُ الورِثین)[۳] فراهم شد.

آن وجود شریف مایه فخر و مباهات همه است، زیرا آخرین ثمره معصوم از شجره طیبه آل پیامبر است. جدّ گرامی‏اش حضرت خاتم انبیاء محمد مصطفی ‏صلی الله علیه و آله و سلم به وجود مهدی(عج) مباهات می‏ کند. وقتی آن وجود مبارک مفاخر اهل بیت(علیهم‌السلام) را برای سیده زنان عالم فاطمه زهرا(علیهاالسلام) شرح می‏داد، فرمود: خداوند ما را به ویژگی‏ هایی گرامی داشته است که دیگران فاقد آن هستند: منّا سبطا هذه الاُمه و هما ابناک [۴] و سپس از مهدی منتظر موعود و موجود عصر ما سخن گفت و فرمود: مهدی این امّت از ماست: و منّا مهدی هذه الاُمّه[۵] و بدین‏سان به وجود حضرتش مباهات کرد و او را از مفاخر اهل بیت(علیهم‌السلام) شمرد.

شجره مبارک مهدوی
هیچ یک از فرق اسلامی در ضرورت وجود مهدی(عج) اختلاف ندارند؛ ولی در نسب و شجره ایشان اختلاف است: شیعیان؛ به گواهی بسیاری از روایات اسلامی بر این باور صائب‏ اند که مهدی(عج) از شجره طیبه آل‏ محمد صلی الله علیه و آله و سلم و نهمین فرزند حسین بن علی بن ابی‏طالب است.

بزرگان و دانشمندان دنیای اسلام نیز بر همین اعتقادند. علامه شعرانی در کتاب شریف یواقیت از فتوحات عارف نامدار محیی الدین ابن عربی ذیل عنوان «اشراط الساعه» می‏گوید:

عبارت محیی الدین در باب ۳۶۶ از فتوحات چنین است: بدانید که خروج مهدی حتمی است… و او از عترت رسول الله ‏صلی الله علیه و آله و سلم و از فرزندان فاطمه است و جدّ او حسین بن علی و پدر او حسن عسکری، فرزند امام علی نقی (با نون) فرزند محمد تقی (با تاء) فرزند امام علی الرضا، فرزند امام موسی الکاظم، فرزند امام محمد الباقر، فرزند امام زین العابدین علی، فرزند امام حسین، فرزند امام علی بن ابی طالب می‏باشد.[۶]

این گونه ضبط دقیق اسماء اهل بیت(علیهم‌السلام) و «نقی» را با قید نون از «تقی» با قید تاء، جدا ساختن نشان اهمیت موضوع و همّت بزرگان و دانشمندان علوم الهی در صیانت افکار جامعه اسلامی است، در حالی که در فتوحات کنونی اثری از این عبارت‏ها به چشم نمی‏خورد و به جای آن، عبارت مبهم و گمراه کننده «جده الحسن بن علی بن أبی طالب»[۷] نهاده شده است، در حالی که شعرانی این مطلب را در سال ۹۵۸(ه .ق) نوشته و چنین می‏گوید: عمر شریف حضرت مهدی(عج) در این تاریخ ۷۰۶ سال می‏باشد.[۸] از اختلاف نقل شعرانی با آنچه در کتاب‏های کنونی فتوحات است روشن می‏شود که دست تحریف در برخی کتاب‏هایی که درباره قرآن یا عترت نوشته شده راه یافته است هرچند متن قرآن از هرگونه دستبردی مصون بوده و خواهد بود.
منبع

کتاب «امام مهدی موجود موعود» نوشته آیت الله العظمی جوادی آملی

۱:سوره بقره، آیه ۹۷٫
۲: سوره صف، آیه ۶٫
۳: سوره قصص، آیه ۵٫
۴: الغیبه،طوسی، ص۱۹۱؛ بحار الانوار، ج۳۶، ص۳۷۰٫
۵: الغیبه،طوسی، ص۱۹۱؛ بحار الانوار، ج۳۶، ص۳۷۰٫
۶: ر.ک: الفتوحات المکیه، ج۳، ص۳۲۷؛ ن.ک: الیواقیت و الجواهر، ص۴۲۲٫
۷: الفتوحات المکیه، ج۳، ص۳۲۷٫
۸: الیواقیت و الجواهر، ص۴۲۲٫



ارسال دیدگاه