آخرین ارسال ها

» اسلایدر » امر به معروف مایه سعادت جامعه

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۱۱/۱۴ - ۲۰:۰۸

 کد خبر: 2509
 53 بازدید

امر به معروف مایه سعادت جامعه

یکی از واجبات و فروع دین در اسلام موضوع مهم و پر کاربرد، البته فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر می باشد.
امر به معروف و نهی از منکر را می توان به عنوان نظارت عمومی یاد کرد.

امر به معروف مایه سعادت جامعه

حضرت فاطمه علیهاالسلام : فَرَضَ اللّه ُ . . . الأمرَ بِالمَعُروفِ مَصلَحَهً لِلعامَّهِ

حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) :خداوند امر به معروف را براى اصلاح مردم قرار داد .( بحار الأنوار، ج ۶، ص ۱۰۷)

یکی از واجبات و فروع دین در اسلام موضوع مهم و پر کاربرد، البته فراموش شده امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

امر به معروف و نهی از منکر را می توان به عنوان نظارت عمومی یاد کرد.

امر به معروف و نهی از منکر یادآور این مهم است که آحاد جامعه نسبت به عملکرد یکدیگر در جامعه بی تفاوت نباشند و نسبت به رفتارهای همدیگر واکنش مثبت نشان دهند.

بهترین راه شناخت معروف و منکر، مراجعه به شرع مقدّس و عقل سلیم است. بر این اساس هر چیزی را که شارع مقدس به آن امر کرد و مردم را به انجام آن تشویق نمود، آن چیز «معروف» و هرگاه شارع مقدّس، از چیزی نهی کرد و مردم را از انجام آن سرزنش نمود، آن چیز منکر است(دو فریضه بزرگ امر به معروف ونهی از منکرص ۱۷۰)و همچنین می‌توان برای شناخت معروف و منکر از عقل سلیم بهره برد.

در آیات زیادی خداوند متعال بر اهمیت این مهم پرداخته و از مردم به امر به معروف ونهی از منکر دعوت میکند تا جایی که صفت بهترین امت را به آنها میدهد:

کُنتُمْ خَیرَ أُمَّهٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنکَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ (آل عمران، آیه ۱۱۰)

شما بهترین امتی بودید که پدید آمدید از این جهت که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنید و به خدا ایمان دارید.

دو ویژگی را خداوند متعال برای بهترین بودن بر می شمارد :

  1. امر به معروف و نهی از منکر
  2. ایمان به خدا

بر اساس این آیه شریفه برای ترویج خوبی ها و مبارزه با فساد و ناهنجاری های اجتماعی به دو مولفه مهم نیاز داریم یکی دعوت و دیگری ایمان به خدا.

اگر کسی خود مومن نباشد نمیتواند دعوت به خوبی ها و نهی از بدیها داشته باشد.

حضرت زهرا (سلام الله علیها ) در خطبه معروف خود یکی از مولفه های مصلحت و صلاح جامعه را امر به معروف معرفی میکند.

مصلحت و مفسده از مفاهیم متضاد در فرهنگ اسلامی هستند که معنای هر کدام از این دو با توجه به درک معنای دیگری بهتر فهمیده می شوند.

صلاح جامعه بستگی به نوع فکر و اندیشه و رفتار و گفتار آنها دارد که صلاح نیت و اندیشه قبل از صلاح در رفتار می باشد .

مصلحت را میتوان به معنای التزام عملی به احکام شرعی و انطباق کامل نیت، گفتارو رفتار با قوانین الهی و شریعت دانست.و فساد و مفسده بیرون آمدن انسان از وضع مطلوب و خارج شدن او از اعتدال، و انحراف او از مقتضای طبیعت اصلی است.

و لذا حضرت صدیقه طاهره امر به معروف را مایه صلاح و مصلحت معرفی میکند به این معنا که اگر مشاهده کردید کسی از خطوط اصلی منحرف شده است و از وضع مطلوب و دینداری خارج شده است اورا تذکر دهید چرا که این تذکر و امر به معروف مایه صلاح و سعادت امت است نه فقط همان فرد!

در مدینه آن روز که عده ای از خطوط اصلی دین منحرف شدند و به خانه حضرت هجوم بردند کسی نبود که امربه معروف کند و لذا عده ای از خطوط اصلی عبور کردند و تا به امروز میبینیم که جامعه اسلامی را دچار انحراف و اختلاف کرده اند .

این نوشته را با بیان نورانی از مولای متقیان امیرالمومنین که خود همیشه آمر به معروف و ناهی از منکر بود به پایان میبریم :

و ما اَعمال البّر کلّها و الجهاد فی سبیل الله عند الآمرِ بالمعروف و النّهی عَنِ المنکَرِ الّا کنَفثَهِ فی بحرٍ لُجِیٍّ (فیض‌الاسلام، نهج‌البلاغه، حکمت ۳۶۶) تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر چون قطره‌ای در برابر دریای پهناور است.

 



ارسال دیدگاه